Thursday, January 7, 2010

~ minta tip/petua/cara² dari ibu² sekalian ~

Salam pada semua kengkawan di dunia blogger nih...
nak minta sedikit tip/petua/cara² pada yg sudi berkongsi...
hihihi... nak tanya face to face malu..
mungkin kat sini lah kot tempat yg sesuai untuk bertanya...
sebenarnya, saya teringin sangat nak pregnant..
mungkin lom ada rezeki lagi...
tapi kalau sesaper leh bagi tip/petua/cara²..
boleh share kat comment box saya...
"semua kena open minded lah yer"
saya bukan nak wat benda² l*c*h kat sini...
sebab bab ni tak leh citer selindung²..
takut message tak sampai....

13 comments:

  1. - ML pd waktu subur
    - Lps ML, angkat kaki sandar pada dinding biar sperm masuk jauh ke dalam.
    - lepas 15-30 minit, baru le p basuh dan tido =)

    Ini resepi org bagi le dulu2. Itu yg cepat dpt QZ tuh~

    ReplyDelete
  2. eh sapa yg tanya nih?... konpius la pulak... leh explain skit?...

    ReplyDelete
  3. mummy, kawan saya hampir 3thn kawen xpeknen2...dia g brubat hospital kjaan, swasta,berurut, mcm2....lame gak la dia g berubat..alhamdulillah rezeki dia ada...lmbt cikit kot..

    petua? jaga pmakanan...jgn mkn sbarangan..tu kene tanya org2 tua tu...

    ReplyDelete
  4. askum...

    menyentuh soal cara nk pregnant ni kira personal sikit kadang2 malu nk bertanya kn... tp semua ni bergantung pada rezeki gak.. InsyaAllah bila dh tiba masa yg sesuai nt pregnant la.. cuma ada la petua yg leh diamalkan sikit2 dan boleh dikongsi bersama...

    1. pilih masa yg sesuai bersama suami... pilih waktu subur antara hari ke 13-15 lepas period

    2.amalkan makan sayur taugeh, sb Tauge dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan tauge oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

    3.halia juga boleh menambahkan kesuburan disamping leh memekatkan mani...

    4. yg paling penting kenalah sentiasa berusaha dan byk berdoa..InsyaAllah akan dimakbulkan...amin...

    5. ada byk petua leh diamalkan tp nk tulis karang panjang lak...try yg ni dulu

    selamat mencuba...

    ReplyDelete
  5. 1.ml time subur ala2 extra bersungguh sket.hehe. so kena make sure la bila time subur

    2.banyakkan berdoa pada Allah s.w.t. :)

    juz tips dari saya yg x seberapa ni.

    selamat mempregnantkan diri! :p

    ReplyDelete
  6. Salam...
    Saja nak kongsi pengalaman...saya dulu pun lepas setahun baru pregnant...Apa yang saya buat adalah makan acid folic selama 3 bulan..doktor ckp dgn saya mkn acid folic tu untuk stabilkan suhu dalam rahim..lpas saya dah hbis mkn selama 3 bulan saya makan manjakani..manjakani tu utk cuci dalam rahim..bukan apa..kdg2 kita period x tntu berish dlm rahim tu so bila saya mkn manjakani tu n dtg period,mmmg banyak la yg keluar..alhamdulillah lpas tu terus x period dah sbb dh pregnant...try la..x salah kan...ikhtiar...

    ReplyDelete
  7. salam, terima kasih pada kengkawan yg bg tip kat atas... tapi saya ada 1 soalan yer... maksud yg usaha lebih tu (berapa kerap kita nak bersama)... itu yg saya tak berapa paham... harap ibu² leh membantu saya yg blur ni yer...

    ReplyDelete
  8. salam
    melalui pengamatan dn pembacaan saya la.. amalan tu tk berapa pasti la.. sbb kawen time study.habis belajar (tgh final xm ) trus lekat.. rejeki

    tp antara yg bole amalkan
    1. pilih ms subur
    2. ms yg berkualiti dgn suami
    3. jgn pk tgh bersama tu pk nak anak je..
    sbb bila pk lagi susah nak dpt.. sbb kt pressure.. so just doa aje...smg dipermdhkan rezeki
    4. kalau jenis mcm saya ni senggugut teruk dulu, so sy mkn ubt HPA utk kuatkan rahim ada 3 sergkai.. x igt la name ape..
    5. kekerapan bersama suami tu bergantung sbnrnya.. kalau ikut imam shafei.. 2-3 kali seminggu.. malam jumaat, isnin. khamis..

    ReplyDelete
  9. slm....

    ziarah kembali....:)

    eb msk nih pregnant dh 3x... tapi yg 1st tuh x der rezki walaupn twins... ada mslh skit.... berkongsi karung....

    walaupn eb kawen umo dh 29... eb pegnant ms bln ke-7 pas kami dok skali... sbb sblm tuh kami dok lain2 negeri2... hik3... so mama la yg jaga mkn minum (ikut cara family mama utk kesuburan)

    petua mama: x slh cuber kan... ramai dh cuber... so far alhamdulillah...
    > bykkan mkn lauk yg berhalia.... tapi jgn byk sgt yer... pns
    > mkn acid folic.... kena rajin walau apa alasan skalipn... x boleh tidak.... pntg utk pastikan janin tuh kelak krg risiko kehamilan
    > bersama pada 7 hari sbelum n 7 hari selepas period pada hari2 yg ganjil.... cth hari ke 11 gitu....
    > jgn byk mkn asam yer... x elok.... nanti mama kiter marah... hik3...
    > jgn... JGN yer... sesekali nk angkat berat... walaupun pasu bunga... mmg x digalakkan... tkt rahim kiter jatuh.... ssh nk lekat nanti
    > mkn byk ikan.... sgt2 bgs... pntg tuh...
    > kekacang juger yer....

    hmmmm... tu petua utk mula2 nk merancang... 2b continued... cuber tau... eb doakan bersama... :)

    ReplyDelete
  10. Mmm...sekadar nak mendukung apa yang anin kata... cuba makan herba HPA HErba Senggugut - salah satu fungsinya adalah untuk merangsang hormon...saya alhamdulillah, walaupun kurus kering tapi rezeki tu ada...huhu..tak berenti pulak tu...

    ReplyDelete
  11. Salam..
    sy nak share jugak blh...
    sebelum preggy ari tuh berat sy lebih 91kg, so doktor kate payah nak lekat, so sy bersenam n kurang mkn smp berat 64kg, then cube alhamdulillah.. dapat aqilah yg dah usia 10 bulan.. n then byk mkn tauge.. utk kesuburan telur.. :)

    ReplyDelete
  12. masih belom terlambat nak kongsi kan..
    saya ni baru dapat bbay setelah 6 tahun saya kawin.. sume usaha dah buat..berurut, gi cek kat dktor pakar, makan acid folic, xmakan benda2 tajam n bersama pada waktu subur n jgn lupe berdoa.. sume tu pun masih xmembuah kan rezeki..lastnye.. kami selalu berNAZAR klu dpt anak nak watpe..nak pose ke..sedekah ke.. dan kami bernazar utk dermakan sebulan gaji kpd yg berkenaan.. akhirnya kami dapat juga.. la ni Hakeem dah setahun 3 bulan..

    ReplyDelete
  13. jangan cepat putus asa... cuba sedaya yang boleh... macam saya pun susah nak dapat baby tapi alhamdulliah ada seorang .... then nak dapat yang kedua nie,, pun susah sikit tapi tulah... usaha yang penting then tawakal kat dia,,, macam2 treatment saya buat kat Klinik Dr Hamid Arshat.. ada masanya give-up nak buat treatment lagi... tapi pikirkan anak adalah aset bernilai untuk kita tua nanti bukannye harta... cuba !!! cuba !! rajin-rajin bersama dengan suamitu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BMI CALCULATOR

Weight:


Height:



Your BMI is: