Tuesday, August 23, 2011

pregnancy ---> 8 minggu

Alhamdulillah..
Berita gembira yang telah diterima seminggu sebelum bermulanya puasa telah membuat hatiku berbunga².. tiada kata² yang dapat menggambarkan kegembiraan di hati ini.... bermula lah journey sebagai seorang ibu mengandung... 

Usia kandungan sudah 2 bulan.. teruja sangat nak pergi buat kad kat klinik kesihatan.. semalam dah kol klinik untuk buat appointment... nampaknyer macam tak sempat nak buat sebelum raya nih... maybe after raya baru leh buat... harap² dapat lalui 38 minggu yang akan mendatang ni dengan tenang..

Sekarang masih membiasakan diri dengan perubahan hormon... dapatlah merasa macamana mak mengandungkan kita dulu... banyak perkara baru yang perlu belajar... harap² morning sickness ni sekejap jer... 

Jom tengok macamana keadaan fetus di usia 8 minggu nih...
Tahniah - embrio anda sekarang bergelar fetus, yang bermakna "zuriat". Uterus anda meregang untuk memuatkan penghuni baru ini, yang sekarang berukuran sekitar 0.6 inci / 1.6 sentimeter. Banyak perubahan berlaku pada minggu ini - ekor embrio telah hilang, dan semua organ, otot dan saraf mula berfungsi. Sekarang tangan boleh dibengkokkan di pergelangannya, dan jari kaki yang berselaput dahulu beransur hilang. Kelopak mata mula menutupkan mata. 

Kehamilan anda mula menukar bentuk badan anda juga. Payudara anda mungkin membesar sehingga anda memerlukan bra yang boleh menyangga dengan lebih kuat daripada bra lama. Anda akan menyedari yang ukuran pinggang anda mula bertambah, sehingga anda terpaksa menyimpan jean kegemaran anda sehingga tahun depan. Jika anda banyak meminum air mengandungi flourida - lapan gelas atau lebih sehari - anda sudah tentu mendapat cukup flourida dan ini akan mengintegrasikan kalsium dan fosforus dengan kukuh ke dalam gigi dan tulang bayi anda yang sedang berkembang itu. 

INFO ASAL KLIK SINI!!

With Love..... ■☻♥♥♥♥YaNNa LeNNa IsMaiL♥♥♥♥☻■

5 comments:

  1. Congrats for upcoming lil' precious caliph

    ....

    ReplyDelete
  2. xmoh buat kerja berat-berat ye.
    relax je..makan je ape yg diidamkan tu..
    yg penting perkembgan baby tu..

    take careeeeee

    ReplyDelete
  3. pepun jg diri akak yana baik2x ye sepanjang kehamilan ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BMI CALCULATOR

Weight:


Height:



Your BMI is: